Najczęściej spotykanym modelem współpracy w ramach sieci afiliacyjnej, na rynku, jest model 3-stronny. Marketing afiliacyjny to rodzaj marketingu efektywnościowego, w ramach którego sprzedawca wynagradza jednego lub wielu wydawców (zwanych „partnerami”) za każdego odwiedzającego stronę i każdego klienta, który trafił do sprzedawcy dzięki własnym działaniom marketingowym wydawcy.
Wydawca jest zazwyczaj wynagradzany za uzgodnione z góry wyniki, takie jak zawarcie transakcji sprzedaży, zapisanie się na newsletter, pobranie materiału ze strony lub kliknięcie. Rola wydawcy polega w istocie na outsourcingu funkcji zespołu przedstawicieli handlowych reklamodawcy i promowaniu produktów w zamian za wynagrodzenie naliczane zazwyczaj jako pewien procent wartości koszyka.
Strony współpracujące w ramach sieci afiliacyjnej, najważniejsze pojęcia:
- Konsumenci – konsumenci są siłą napędową marketingu afiliacyjnego. Wydawcy promują produkty i usługi, przekonując konsumentów do zakupu produktu poprzez ich link. Po zakupie produktu, Reklamodawca i Partner dzielą się zyskami.
- Reklamodawcy – reklamodawcą może być pojedynczy przedsiębiorca lub duża firma, sprzedawca detaliczny lub ktoś inny. Reklamodawca chce wypromować swój produkt na rynku.
- Wydawcy – wydawcą może być firma, sprzedawca detaliczny, twórca produktu itd. Wydawca będzie promował produkty lub usługi danej marki na swojej stronie internetowej, blogu, mediach społecznościowych, itp.
- Sieć afiliacyjna – sieć afiliacyjna działa jako pośrednik pomiędzy Reklamodawcami a ich Partnerami. Zarządza relacjami, zapewnia kontrolę strony trzeciej i wypłaca prowizje Partnerom (w oparciu o zasady ustalone przez markę).
- Afiliacja (łac. affilatio – „usynowienie„, „włączenie do rodziny„) – zachowanie polegające na nawiązaniu i podtrzymaniu pozytywnych kontaktów i współpracy przez jednostkę lub grupę, organizację z innymi grupami i organizacjami.
Wydawca po rejestracji w naszej sieci ma do dyspozycji darmowe narzędzia afiliacyjne, m.in: banery, widgety, linki afiliacyjne a także pliki XML. Gdy dochodzi do akcji z rekomendacji wydawcy, reklamodawca wypłaca wynagrodzenie zgodnie z przyjętym modelem rozliczeń oraz ustalonymi stawkami.
Do najpopularniejszych modeli rozliczeń z wydawca, w działaniach afiliacyjnych należą:
- Cost per Sale / CPS – wypłata prowizji za zrealizowaną sprzedaż. Prowizja od sprzedaży wypłacana jest wydawcy dopiero, gdy użytkownik, używając linku afiliacyjnego, przejdzie na stronę reklamodawcy, zakupi produkt, opłaci go, odbierze i zachowa. Wszelkie transakcje zakończone zwrotem nie będą liczone jako zakończone z pozytywnym skutkiem, a co za tym idzie, reklamodawca ma prawo taką prowizję odrzucić i nie wypłacić.
- Cost per Lead / CPL – wypłata prowizji za dostarczonego leada. Wydawca wypłaca prowizje, wyłącznie wtedy, gdy uzyskane zostaną dane osobowe internauty.
- Flat Fee/ FF – stała opłata za powierzchnię reklamową, z której korzysta się przez określony czas. Reklamodawca płaci np. za miesiąc wyświetlania konkretnego banneru na blogu.
- Cost per Mille / CPM – często określany też, jako CPT (Cost per Thousand), jest to opłata pobierana za 1000 wyświetleń reklamy. Najczęściej stosuje się ten model podczas kampanii wizerunkowych różnych marek.
- Cost per Click / CPC – opłata pobierana za każde kliknięcie kreacji reklamowej. Nie musi tutaj dojść do sprzedaży czy wykonania jakieś konkretnej akcji. W modelu CPC są prowadzone głównie kampanie wizerunkowe, w których efekt w postaci konwersji nie jest priorytetem.
- Cost per Order / CPO – rozliczenie za każdy dokonany zakup.
- Cost per Action/ CPA – rozliczenie za działanie, które uznamy za pożądane.
- Cost per Unique Visitor / CPUV – rozliczenie za przekierowania jednego unikalnego użytkownika na reklamowaną stronę.
- Cost per Download-Instal / CPD-CPI – czyli płatność liczona za pobranie, np. aplikacji.
- Cost per View / CPV – gdzie płatność naliczana jest za każde obejrzenie materiału wideo.
- Hybryda – rozliczenie na podstawie połączenia np. model FF z CPS lub CPC z CPS, CPC z CPL lub CPA
The most common affiliate network cooperation model on the market is the 3-way model. Affiliate marketing is a type of performance marketing in which a vendor rewards one or more publishers (known as „affiliates”) for each site visitor and each customer who came to the vendor through the publisher’s marketing efforts.
The publisher is typically paid for a pre-agreed outcome, such as the conclusion of a sales transaction, newsletter signup, download of material from the site, or click-through. The publisher’s role is essentially to outsource the functions of the advertiser’s sales rep team and promote products in exchange for compensation usually charged as a percentage of the cart value.
Affiliate network cooperation sites, key concepts:
- Consumers – Consumers are the driving force behind affiliate marketing. Publishers promote products and services by convincing consumers to purchase a product through their link. Once the product is purchased, the advertiser and affiliate share the profits.
- Advertisers – an advertiser can be a single entrepreneur or a large company, a retailer, or someone else. The advertiser wants to promote its product in the market.
- Publishers – a publisher can be a company, retailer, product developer, etc. The publisher will promote the brand’s products or services on their website, blog, social media, etc.
- Affiliate network – an affiliate network acts as an intermediary between Advertisers and their Partners. It manages the relationship, provides third-party control, and pays commissions to Partners (based on the rules set by the brand).
- Affiliation (Latin affilatio – „usinization„, „inclusion in the family„) – the behavior of establishing and maintaining positive contacts and cooperation by an individual or group, an organization with other groups and organizations.
After registering in our network, the publisher has free affiliate tools at his disposal, including banners, widgets, affiliate links, and also XML files. When there is an action from the publisher’s recommendation, the advertiser pays the remuneration according to the accepted billing model and established rates.
Among the most popular billing models with the publisher, in affiliate activities are:
- Cost per Sale / CPS – payment of commissions for completed sales. The commission on sales is paid to the publisher only when the user, using the affiliate link, goes to the advertiser’s site, purchases the product, pays for it, receives it and keeps it. Any transaction completed with a return will not be counted as completed with a positive result, and consequently, the advertiser has the right to reject such a commission and not pay out.
- Cost per Lead / CPL – payment of commissions per lead delivered. The publisher pays commissions, only if the personal data of the Internet user is obtained.
- Flat Fee/ FF – a fixed fee for advertising space that is used for a specified period of time. An advertiser pays, for example, for a month of displaying a particular banner on a blog.
- Cost per Mille / CPM – also often referred to as CPT (Cost per Thousand), this is the fee charged per 1,000 ad impressions. This model is most often used during branding campaigns for various brands.
- Cost per Click / CPC – a fee charged for each click on an ad creative. Here there is no need to make a sale or perform any specific action. In the CPC model are carried out mainly image campaigns, in which the effect in the form of conversion is not a priority.
- Cost per Order / CPO – billing for each purchase made.
- Cost per Action/ CPA – billing for an action we deem desirable.
- Cost per Unique Visitor / CPUV – billing for the redirection of one unique user to the advertised site.
- Cost per Download-Instal / CPD-CPI – that is, payment calculated per download, such as an application.
- Cost per View / CPV – where payment is charged for each time a video is viewed.
- Hybrid – billing is based on a combination of, for example, FF model with CPS or CPC with CPS, CPC with CPL or CPA.